Datingsider.no er en nettportal som sammenlikner og vurderer ulike datingsider.
Som alle andre bedrifter er vi nødt til å dekke kostnadene ved å opprette siden, samt å generere profitt. Derfor mottar vi henvisningsgebyr når vi henviser en person fra vår side til en datingisde dersom vedkommende registrerer seg og/eller kjøper et abonnement.
Zoosk er en av de største datingportalene på nett, og ble stiftet i 2007. Alt i alt synes vi Zoosk er en relativt god datingside i forhold til bruk i Norge, med relativt mange medlemmer. Mange av funksjonene krever imidlertid at du betaler, og er du ute etter å ikke bruke så mye penger kan det være verdt å teste andre datingsider i tillegg.
Det er mange forskjellige datingtjenester på nettet. Zoosk er en av disse, og kanskje en av de som ikke er like velkjente her i Norge. De fleste vil ha hørt om datingsider/apper som møteplassen, sukker, tinder og happn, mens zoosk derimot, er det nok ikke alle som har hørt om.
Dette trenger ikke å bety at zoosk er en dårlig datingtjeneste, tvert imot kan det kanskje være en skjult skatt! Vi ønsket å teste zoosk for å vurdere kvaliteten på denne datingtjenesten.
Vi skal ærlig innømme at vi hadde høye forventninger ettersom de på hjemmesiden sin oppgir at det er 40 millioner single på zoosk, og at det sendes 3 millioner meldinger der hver dag. Dette er høye tall, og høye tall skaper forventninger. Les videre for å høre hva vi syns om zoosk.
Vi testet zoosk på mobil. Dette var et bevisst valg ettersom dating nå til dags foregår mye på farten, og da gjerne på mobil. Det er et fåtall som går rundt med laptop, og sikkert enda færre som går rundt med laptop for å kunne administrere nettdatingen sin derfra. Den nye standarden er mobil, og for å få et mest mulig realistisk bilde av online dating på zoosk tenkte vi at det kunne være lurt å dra frem mobilen.
Det første som slår deg når du kommer inn på startsiden til zoosk er det simplistiske designet, og den behagelige miksen av blått og hvitt som de har brukt som farger. I blåtonene kan man skimte et utvalg av smilende kvinne og menn, og det er definitivt et bilde som vekker interesse.
Vi likte at bildet var litt uklart, at blåtonene nesten skjuler menneskene bak, dette bidro til en slags mystikk og nysgjerrighet. Hva er det egentlig som foregår her? Er det bare blåtoner, eller kan vi skimte noe mer bak? Retter man blikket mot høyre side av skjermen får man øye på en rekke ulike registreringsbokser.
Man kan registrere seg både via google, facebook, eller foreta en vanlig registrering der man fyller inn litt grunnleggende informasjon om seg selv. Vi skal snart gjennomgå hva denne grunnleggende informasjonen er, men først skal vi gjøre oppmerksom på en liten ting.
Når man registrerer seg på zoosk godtar en visse brukervilkår. Dette står i liten skrift rett under feltet hvor man kan trykke på knappen «registrer meg». Det er helt vanlig at nettsider opererer på denne måten, men de færreste gidder å lese hva som står med liten skrift. Vi skal derfor ta en kjapp gjennomgang av hvilke bruksvilkår osv. man godtar når man registrerer seg på zoosk.
Det første man godtar når man registrerer seg som bruker på zoosk er bruksvilkårene, kanskje bedre kjent som «terms of use» på engelsk. Trykker seg inn på feltet hvor det står «bruksvilkår» blir et navigert over til en separat side.
Der får man beskjed om at man må lese disse vilkårene nøye, og dersom man ikke godtar dem, må man ikke benytte siden. Noen viktige ting å bite seg merke i blant bruksvilkårene er at man må være fylt 18 år for å kunne benytte denne datingtjenesten, at bruken er eksklusiv (det vil si at du kun kan bruke kontoen din på egenhånd, ingen andre kan altså benytte den), at du selv er ansvarlig for å passe på ditt eget passord og brukernavn (slik at ikke andre får tilgang til profilen din), og at du selv er ansvarlig for din egen kommunikasjon med andre brukere på zoosk.
Dette siste punktet er viktig å bite seg merke i. Det betyr at dersom du f.eks. skulle møte på en person som det er ubehagelig å chatte med, så er det ditt eget ansvar den kommunikasjonen som foregår med vedkommende. Zoosk står altså ikke ansvarlig. Men vi vil nok tro at dersom du tar kontakt med kundeservicen til zoosk og informerer om en ubehagelig chat som foregår, så vil de forhåpentligvis være behjelpelige.
Det er jo i zoosk sin interesse at alle som benytter deres datingtjeneste er fornøyde, og slik har også de som jobber i zoosk et insentiv for å forhindre ubehagelig chat. Men til syvende og sist er det altså du som er ansvarlig ifølge bruksvilkårene. Det kan hende det er noe vi har oversett i bruksvilkårene som nyanserer bildet, og dessuten kan det hende at det er nasjonal elle internasjonal lovgivning som også kan være med å plassere ansvaret.
Kanskje zoosk for eksempel har en begrenset rett til å fraskrive seg ansvar. Men dette har vi ikke sjekket, og vi gjør oppmerksom på at vi ikke har gjennomgått bruksvilkårene i detalj. Så dersom du vil vite ting med 100% sikkerhet, anbefaler vi å sette seg ned og gå grundig gjennom bruksvilkårene. Dersom det er noe du ikke forstår, kan du jo eventuelt kontakte zoosk sin kundeservice.
Det neste man godtar når man registrerer seg på zoosk er det elektroniske arkivet dems. Dette innebærer så vidt vi forstår at informasjonen som du oppgir på zoosk sine sider kan blir lagret i dette arkivet, og dessuten at zoosk kan kontakte deg med viktig informasjon både på zoosk-sidene og på din private mail som du oppgir i forbindelse med registrering.
Det tredje man godtar ved registrering er retningslinjene for personvern. Som bruker av zoosk godtar man at personalopplysningene som man taster inn, lagres av en zoosk. Hvert fall gjelder dette til en viss grad. F.eks. er det sånn at zoosk må kunne lagre f.eks din erfaring med dating (dersom dette er noe du har oppgitt i forbindelse med registrering).
Det er hvert fall slik vi forstod disse retningslinjene da vi gikk inn og leste på dem. En må også huske på at GDPR (general data protection regulation) kommer inn og er bestemmende for personvernsreglementet. Dette er et reglement som skal sikre personvern innen EU. Det kan imidlertid hende at dette reglementet ikke gjør seg gjeldende for zoosk, dersom deres kontorer/serverer befinner seg utenfor EU-området. Dette kjenner vi imidlertid ikke til.
Vi nevnte i forrige avsnitt at man må oppgi noe grunnleggende informasjon for å registrere seg som bruker på zoosk. Vi skal nå gjennomgå hva denne informasjonen er.
Det første man må oppgi er om man er f.eks. en mann som søker kvinner, eller om man har et annet kjønn og søker noe annet. Man kan naturligvis også være en mann som søker kvinner eller en kvinne som søker kvinner. Vi syns det er veldig fint at zoosk ikke foretar noen selektering på dette området.
I dagens moderne samfunn må det være åpent for alle legninger, og alle skal etter vår mening ha lik tilgang til datingapper uavhengig av kjønn og legning. Plusspoeng i boka for zoosk her. Det neste man må oppgi er fødseldato. Vi antar at dette må oppgis av tre ulike grunner. Den første er at zoosk må kunne identifisere deg (altså forsikre seg om at du ikke lager en bruker i noens annet navn).
Den andre er at zoosk må vite at du er over 18 år. Og den tredje, om kanskje mindre sentral, er at zoosk og andre brukere skal kunne gratulere deg på fødselsdagen din. Det kan være kjipt å sitte inne på en datingapp og ha bursdag uten å få en eneste gratulasjon, dette kan det hende at du slipper på zoosk.
Det tredje og fjerde en må oppgi ved registrering er henholdsvis passord og email. Når dette er gjort, og du har trykket på registreringsknappen, må du oppgi noe ytterligere informasjon om deg selv. Det første er hvor du bor, det neste er kroppstypen din, om du har barn, hva slags utdannelse du har, hva slags etnisk opphav du har, høyde, og noen flere spørsmål i samme sjanger.
Når disse spørsmålene er besvart, blir du bedt om å laste opp et bilde og dessuten verifisere mailadressen din. Det gjøres oppmerksom på at man kan velge å hopper over bildeopplastningen i denne omgang. Vår erfaring er imidlertid at bilder, og da helst gode, er viktig for å få mange matcher på datingtjenester.
Vi antar at dette også gjelder på zoosk. Når det gjelder mailadresse (epost/email) verifiseres denne gjennom å gå inn på mailen din og trykke på en mail som du har fått fra zoosk. I vårt tilfelle slet vi litt med å finne denne mailen inne på eposten vår, men så gikk det plutselig opp et lys for oss: Kanskje mailen har lagt seg i søppelposten eller i en annen mappe på mailen vår. Og det viste det seg også at den hadde gjort. Mailen lå inne i mappen «sosial». Og når vi først fant mailen var det svært enkelt å foreta verifiseringsprosessen, det var rett og slett bare å trykke på en link inne på mailen.
Når registreringsprosessen er fullført får man opp bilder av ulike brukere på zoosk. Man kan velge å trykke på et hjerte nederst på bilde av brukeren dersom man liker vedkommende. Dersom man gjør dette kan man i neste steg sende en melding til vedkommende bruker.
Vi syns det var mange svært attraktive brukere inne på zoosk. Dette kan gjerne variere litt fra datingtjeneste til datingtjeneste etter vår erfaring, men på zoosk var standarden altså høy. Det kan jo hende at vi var heldige da vi gikk inn på zoosk akkurat på denne dagen og på det spesifikke tidspunktet.
Det kan jo tenkes at zoosk-skaperne har laget en algoritme som gjør at mer attraktive brukere vises på spesielle dager og til spesielle tider. Dette måtte i så fall tatt sitt utgangspunkt i populariteten på ulike brukerprofiler.
Ellers kunne man tenkt seg at zoosk hadde laget en ansiktsgjennkjenningsmekanisme som klarer å skille mer attraktive-brukere fra mindre attraktive brukere. Dette er imidlertid lite trolig, ettersom skjønnhet jo er subjektivt. Nå sporet vi imidlertid litt av her, og for æ være helt ærlige blir dette bare spekulasjoner. Poenget er egentlig bare enkelt og greit at vi var fornøyde med nivået på brukerne av zoosk.
En ting som vi syns var litt irriterende inne på zoosk var at det midt i matchingsprosessen kom opp en knapp på skjermen hvor det stod «hopp over annonse», men vi antar at dette bare på gratisversjonen. Vi skal derfor gå litt gjennom priser på abonnement i neste avsnitt. Det kan for øvrig nevnes at meldinger kun kan sendes om man er betalingsbruker.
Det dyreste abonnementet til zoosk koster 1800 mynter, mens det billigste koster 180 mynter. Det har også et abonnement midt imellom som koster 480 mynter. I kroner og øre tilsvarer dette: for det dyreste – 790 kr totalt, for det mellomste – 316 kr totalt, og for det billigste – 158 kr totalt. Det er altså ikke så alt for mye man må ut med for å få abonnement på zoosk.
Når det gjelder betaling kan dette foretas med bankkort. Både Visa, mastercard og american express ser ut til å være kort som aksepteres.
Det finnes utrolig mange datingsider i Norge og slikt sett blir Zoosk bare et av mange alternativer. Det nytter dermed ikke bare teste Zoosk alene, man må også se på Zoosk sin prestasjon i forhold til de andre datingsidene på markedet, særlig da i Norge.
Zoosk er en såkalt generell datingside slik at det finnes mange alternativer. Andre generelle datingsider som har et tungt fotfeste i Norge er for eksempel Match, Tinder, EliteSingles, C-Date, Academic Singles, Møteplassen, Badoo, og lignende. Zoosk har altså utrolig mange konkurrenter og dette er jo egentlig bare bra for oss brukere.
Det første vi vil si er at Zoosk er en internasjonal datingside. Vi har tidligere kritisert internasjonale datingtjenester for å egentlig ikke ha så bra tilbud i Norge, da de primært flyter på merkevaren og ikke promoterer noe særlig i de små landene - som fører til et dårlig tilbud med få brukere. Til en viss grad synes vi dette gjør seg gjeldende med Zoosk, særlig i forhold til andre internasjonale aktører som Match og EliteSingles som vi synes har et bedre tilbud i Norge.
Dette betyr likevel ikke at Zoosk er veldig dårlig, vi synes bare at tjenesten ikke presterer voldsomt bra i forhold til de andre konkurrentene, men mer midt på det jevne. Det gir jo mening økonomisk at internasjonale aktører fokuserer mer på større land som USA, Tyskland og lignende, men det hjelper jo ikke oss at tjenesten har mange medlemmer i Tyskland.
Vi syns zoosk var en bra datingplattform. Det var mange attraktive brukere, registreringsprosessen var enkel og vi likte måten man kunne gå gjennom brukere på. Det var videre et simplistisk og brukervennlig design på nettsidene.
Vi var aldri i tvil om hvilken knapp vi skulle trykke på for å navigere rundt på nettsidene, alt var intuitivt plassert. Vi har noen ganger vært borti datingplattformer vi nær sagt har «gått oss bort» i mylderet av ulike funksjoner og dilldall. Dette skjedde imidlertid ikke på zoosk.
Dette skyldes nok både en kombinasjon av at zoosk holder nettdating enkelt, og dessuten måten nettsidene til zoosk er utformet på. Videre syns vi prisene var forholdsvis snille for betalingsabonnementene, og vi satte pris på at zoosk tar brukervikår osv. på alvor. For deg som er ute etter en date, prøv deg på zoosk!