Datingsider.no er en nettportal som sammenlikner og vurderer ulike datingsider.
Som alle andre bedrifter er vi nødt til å dekke kostnadene ved å opprette siden, samt å generere profitt. Derfor mottar vi henvisningsgebyr når vi henviser en person fra vår side til en datingisde dersom vedkommende registrerer seg og/eller kjøper et abonnement.
Match er et veldig bra alternativ for deg som er interessert i en seriøs datingside. Mange norske medlemmer, enkel registrering og fravær av falske kontoer er noen av de tingene vi liker best. I tillegg er datingsiden enkel å bruke, og funksjonene fungerer bra både på PC og mobile enheter. Alt i alt kan vi anbefale Match.
Man finner et hav av datingtjenester på nettet nå til dags. Vårt inntrykk er at match.com er en av tungvekterne i dette havet, en datingplattform som de aller fleste vil ha hørt om - hvert fall dem som for tiden er inne i datingverdenen.
Vi husker at det gikk reklame for match.com for flere år siden på tv, og har hørt snakk om match både i formelle og uformelle situasjoner. Med tanke på renomméet til match hadde vi høye forventninger til denne datingtjenesten da vi bestemte oss for å gjennomføre en test av den.
Vi ønsket å se på alt fra brukeroppretting, grensesnitt, til muligheten for potensielle dates. Det var viktig for oss å avgjøre om match.com var en datingtjeneste som vi ville føle oss komfortable med å benytte, og om det faktisk ville være muligheter for å møte en partner som vi kunne matche bra med.
Tidligere har vi vært borti en del datingtjenester som på mange måter har slått oss som litt overfladiske og useriøse. Vi ønsket å teste seriøsiteten til match.com, og om vi fikk den godfølelsen som vi håper på å få når vi går inn på en datingplattform. Les videre for å høre hva vi fant ut!
Når du klikker deg inn på match.com blir du møtt av en interaktiv datastyrt coach som skal veilede deg gjennom prosessen med å opprette en bruker.
Du blir først spurt om du ønske å møte menn eller kvinner på plattformen. Deretter blir du bedt om å fylle inne fødelsdato, bosted, kjønn, brukernavn og epost. Dette går relativt fort, og innen et par minutter har du fått opprettet en bruker. Når brukeren er opprettet får du beskjed om at match gjerne vil vite litt mer om deg, og du blir derfor bedt om å svare på noen spørsmål.
Det første spørsmålet er om du er klar for et seriøst forhold. Dette var et spørsmål som vi likte, ettersom datingtjenesten på denne måten kan matche deg med personer som ser etter det samme som du selv gjør. Når det er sagt kan det imidlertid være litt vanskelig å vite hva man skal svare på dette spørsmålet, når svaret ofte kan være noe i duren “jeg er i utgangspunktet ikke ute etter noe seriøst, men dersom kjemien er god, kan jeg være ute etter noe seriøst”.
Dette har match imidlertid tatt høyde for, idet de har inkludert 3 ulike svaralternativ: “Ja absolutt”, “Kanskje, hvis alt klaffer”, “Ikke riktig ennå”. Dessuten har de inkludert et fjerde svaralternativ i små bokstaver: “Det vil jeg holde for meg selv”.
Vi satte stor pris på at det var så mange svaralternativer, det viser at match.com har forstått at ting ikke alltid er svart/hvitt i datingverdenen. Så langt føler vi oss komfortable med match. Videre i prosessen blir du spurt om du er religiøs, hva slags utdanning du har, og en del andre spørsmål i samme sjanger. Det er tydelig at skaperne av match har tenkt at det er viktig å vite en del om deg som person, både for å kunne presentere den virkelige deg til andre brukere, men også for å kunne legge til rette for treffende matcher mellom brukere.
Man sier jo gjerne at like barn leker best, så med en slik ordning kan man gå inn på profilen til andre og vurdere om man har likheter i personlighet.
I likhet med en del andre datingtjenester på nett, tilbyr match 3 ulike abonnementer. Det første er et rent månedsabonnement. Her er det ingen bindingstid, og det koster 379 kr i måneden. Det andre abonnementet har bindingstid på 3 mnd., og man betaler derfor litt mindre per måned enn om en hadde valgt abonnementet uten bindingstid.
Prisen på dette abonnementet er 249 kr i måneden. Match har regnet ut besparelsen i prosent ved å velge dette abonnementet kontra månedsabonnementet, den er på 34 prosent. Det tredje abonnementet har en bindingstid på 6 måneder, men her får du også mest for pengene.
For 189 kr i måneden kan du benytte deg av en fullverdig match profil i 6 måneder, og du får tilgang til funksjoner som: Ubegrenset kontakt, full tilgang på mobilen, mulighet til å velge bort reklame, og du kan se hvem som er interessert i deg. En ting som er viktig å huske på når man kjøper et abonnement på match.com, er at det gjelder en automatisk fornyelse. Dette står med små bokstaver litt nede på nettsiden: “Abonnementet blir automatisk fornyet månedsvis”.
Man kan også trykke seg inn på en link for å lese mer om den automatiske fornyelsen og hvordan man kan avbryte den. Dette ba vi juristen i selskapet vårt om å gjøre, og han kunne fortelle oss det følgende: Trykker du deg inn på linken kommer det opp en boks med denne informasjonen: “Du kan enkelt si opp den automatiske fornyelsen av abonnementet på siden Konto og abonnement.
Vi må har oppsigelsen i hende senest 48 timer før den inneværende abonnementsperioden utløper, for at abonnementet ikke skal forlenges med ytterligere en måned.” Dette betyr at man må være litt på vakt for å unngå at den automatiske fornyelsen skal begynne å løpe uten hensikt.
Match tilbyr sikker betaling, og man kan foreta betaling med blant annet Visa, Mastercard, American Express, Diners og PayPal. I og med at et eventuelt abonnementskjøp skjer ved fjernsalg og utenom faste forretningslokaler, gjelder det en angrerett på kjøpet. Dette betyr at du kan angre hele kjøpet ditt innen 14 dager fra bestillingsdatoen.
Fra startsiden på match kan man navigere seg inn på forskjellige brukerprofiler. Her vil man kunne se forskjellige bilder som brukeren har lastet opp, det står noen korte fakta om personligheten til vedkommende, litt om vedkommende fysikk, og ikke minst litt om livsstil. Under personlighetsbolken kan det for eksempel stå at vedkommende er norsk og ønsker barn, i tillegg til at han/hun er ute etter et seriøst forhold.
Under fysikkbolken kan blant annet det følgende fremgå: høyde, kroppstype, etnisk opprinnelse, hår, samt lengde på hår. Under livsstil er det oppgitt hva slags utdannelse vedkommende har, og han/hun snuser eller røyker, og hvilket språk han/hun snakker. Oppe i venstre hjørne kan man også se ting man har til felles, som for eksempel at dere begge to snuser, eller at dere begge har en bachelorgrad.
Vi likte godt at slike likheter blir fremhevet, det gjør at man kan ta en kjapp kikk for å se om man kan ha noe til felles med vedkommende. Det kan jo være litt kjedelig hvis man har investert mye tid i en person som man egentlig ikke har noe til felles med, men med denne likhetsinformasjonen er jo dette en felle man unngår å gå i. Vi likte også godt at man enkelt kunne se en del grunnleggende informasjon om vedkommende inne på hans/hennes profil.
Det er ofte fortere gjort å bare sveipe kjapt over slik profilinformasjon for å få et lite innblikk i hvordan en person er, enn å måtte sette i gang en chat og forsøke å fiske ut denne informasjonen gjennom en drøss med spørsmål.
Øverst på en brukerprofil er det 3 ulike bokser man kan trykke på. Den første er “send en flørt”. Trykker man på denne vil det sendes en liten blunkesmiley til vedkommende, som jo er et tydelig signal på at flørtingen er i gang. Dessverre er man begrenset til å sende én flørt i døgnet. Dette kan være litt kjedelig dersom dette er en person som du har snakket mye med, og kanskje har lyst til å flørte mer med. Eller kanskje du har lyst til å vise at du er ekstra interessert i vedkommende helt i startsfasen av nettdatingen. Det kan jo også tenkes at man har en intern spøk gående med å sende slike flørter frem og tilbake, men de kan da altså ikke skje oftere enn en gang i døgnet.
Litt synd at denne flørtemetoden er begrenset, men heldigvis reddes man av en av de andre 3 boksene, som er “send en melding”. Med litt kreativitet er det jo også fullt mulig å flørte litt via chat/meldinger. Det er dessverre slik at man må ha en betalingsprofil (man må ha kjøpt et abonnement) for å kunne sende meldinger til andre. Så i realiteten er flørtingen begrenset til alternativet “send en flørt” dersom man ikke har en betalingsprofil.
Den tredje boksen er “legg til som favoritt”. Dette syns vi var en snedig funksjon, ettersom det jo kan være situasjoner hvor man har lyst til å se seg litt rundt på en datingplattform før man går i gang med fløring/chatting. Legger man noen til som en favoritt vil det lagres under en favorittbolk på en linje øverst til høyre. Her kan man ikke bare se dem man har lagt til som favoritter, men i tillegg personer som har lagt til deg som en favoritt. Det betyr at man på sett og vis kan “snoke” litt for å finne ut hvem man kan ha gode sjanser med.
Dersom en annen person har lagt deg til i favorittlisten sin, er d jo sjansen stor for at vedkommende vil være positiv dersom man tar kontakt. Ikke bare en denne funksjonen praktisk, men det adder også litt spenning til match.com. Man vil jo gjerne vite hvem som syns en selv er attraktiv, og det er noe som muliggjøres gjennom denne muligheten til å se hvem som har lagt deg i sin favorittliste.
Det er 2 funksjoner som match har inkorporert i nettdatingstjenesten sin som vi gjerne ønsker å trekke frem. Det første er “inkognito” modus. Inkognito er et latinsk ord som direkte oversatt betyr “ukjent”. Det brukes imidlertid mest i betydning å opptre under ukjent navn eller ikke gi seg til kjenne. Og det er nettopp en slik funksjon match har laget.
Med inkognitomodus kan man trykke seg inn på andres profiler, uten at de får beskjed om at du har vært innom profilen. Man dukker heller ikke opp i søkeresultater dersom inkognito er skrudd på. Dette er en snedig funksjon for de som ønsker å opptre mest mulig privat en datingplattform. Som med mye annet i verden, må man betale for inkognitofunksjonen.
Det koster 17 kr 24 timer (per dag) uten bindingstid, eller 4 kr per dag dersom man binder seg til en måned. Det vil si 119 kr for en måned. Det må presiseres at inkognito kan deaktiveres og aktiveres så ofte du vil. Man er altså ikke tvunget til å være i inkognitomodus selv om man har kjøpt denne funksjonen.
Den er andre funksjonen som vi har lyst til å trekke frem, er “boost”. Med boost kan man gjøre profilen sin mer synlig ovenfor andre brukere, gjennom at match bokstavelig talt gir profilen din en “boost”. For å kunne bruke “boost” fordrer det imidlertid at man har et profilbilde lastet opp. Dette gir mening for oss, ettersom det ville vært litt kjedelig om profilen som ble boostet og fremhevet var profiler uten bilder.
Match er en av de aller eldste datingtjenestene i verden og dette kommer til uttrykk i tjenesten. Imidlertid er det over 20 tunge datingaktører i Norge som du kan velge mellom, og slikt sett blir en anmeldelse av kun Match alene ikke så veldig givende hvis man ikke også sammenligner tjenesten med de øvrige datingsidene som eksisterer i landet.
Match er en internasjonal tjeneste og dette merkes blant annet på domenet. Slikt sett skiller Match seg fra mer nordiske datingtjenester som Sukker og Møteplassen. Generelt har vi tidligere skrevet at vi ofte opplever at de norske datingsidene er de beste, da de fokuserer mer på Norge. De tunge internasjonale aktørene pleier å målrette mer mot større markedet, og slikt sett kan Norge ofte bli glemt (hvilket fører til færre brukere). Dette ser vi for eksempel tendensen av ved datingsiden Zoosk.
Match er en slik tung internasjonal datingaktør. Likevel føler vi ikke dette er noe negativt for Match i Norge. Match har et så sterkt merke at dette synes å generere mange brukere i Norge, slik at tjenesten automatisk får mange nye brukere daglig. Da brukere er det eneste som egentlig er virkelig viktig med en datingside er dette naturligvis veldig positivt for Match i Norge.
Match er en såkalt generell datingside, og konkurrerer med andre datingsider som Møteplassen, Sukker, Tinder, EliteSingles, Happn og lignende. I forhold til disse kan vi si at vi synes Match presterer bra. Grunnen til dette er nok at Match har eksistert lenge, og dermed har en god tjeneste å tilby brukerne.
En fordel med Match er også at den passer for alle, enten du er gammel, ung, på utkikk etter en flørt eller kun på utkikk etter noe seriøst. Slikt sett blir Match noe for enhver smak, i motsetning til mer nisjesider som Kristendate eller Victoria Milan.
Match er en datingtjeneste som er enkel i bruk. Det tar kort tid å opprette en profil, det er enkelt å navigere seg fra side til side, og match har de funksjonene en naturlig kunne forvente å finne på et datingnettsted.
For å trekke frem det vi syns var ekstra positivt med match, må det være muligheten til å besøke andre brukere sin profilside og kjapt danne seg et inntrykk over personligheten til vedkommende på denne måten. I tillegg syns vi også mulighetene til å booste og gå inkognito var smarte. Vi er opptatt av sikkerhet på nettet, og gjennom inkognito kan en slik sikkerhet definitivt ivaretas på match.
Når det gjelder ting som ikke var like positivt med match må vi peke på den automatiske fornyelsen, (se avsnittet under abonnement og betaling). Vi syns også det var litt synd at man ikke kan sende flere flørter om dagen, og dessuten at man må ha betalingsversjonen for å kunne sende meldinger. Alt i alt syns vi match er en forholdsvis grei datingtjeneste.